🌟 어미 (語尾)

  Noun  

1. 용언이나 ‘-이다’에서 활용할 때 형태가 달라지는 부분.

1. ENDING OF A WORD: The part that changes in a predicate or predicative particle '이다' (be) when it undergoes an conjugation.

🗣️ Usage Example:
  • 어미가 불규칙하다.
    The mother is irregular.
  • 어미가 붙다.
    Mother attached.
  • 어미가 쓰이다.
    The mother is used.
  • 어미를 넣다.
    Put the mother in.
  • 어미를 분리하다.
    Separate the mother.
  • 어미를 분석하다.
    Analyze the mother.
  • 나는 불규칙한 어미의 변화를 한눈에 볼 수 있는 표를 만들었다.
    I made a table with a single view of the irregular changes in the etymology.
  • 그 외국인 학생은 미래 시제 문장에 과거 시제 어미 '-었-'을 잘못 사용했다.
    The foreign student misused the past tense mother '-었-' in future tense sentences.
  • 선생님, 문장 끝에는 무조건 '-습니다'를 붙이면 되나요?
    Sir, should i put '-습니다' at the end of the sentence?
    그건 주로 상대방을 높일 때에 쓰는 어미예요.
    That's the mother used to raise the other person.
Reference Word 어간(語幹): 동사나 형용사가 활용할 때에 변하지 않는 부분.
Reference Word 어근(語根): 단어를 분석할 때 실질적인 의미를 담고 있는 중심이 되는 부분.

🗣️ Pronunciation, Application: 어미 (어ː미)
📚 Category: Academic terms   Education  

📚 Annotation: '먹다', '먹으며', '먹고'에서 '-다', '-으며', '-고'가 어미이다.


🗣️ 어미 (語尾) @ Definition

🗣️ 어미 (語尾) @ Usage Example

Start

End

Start

End


Introducing (introducing family) (41) Pop culture (82) Describing a dish (119) History (92) Pop culture (52) Introducing (introducing oneself) (52) Mass media (47) Geological information (138) Talking about one's mistakes (28) Philosophy, Ethics (86) Travel (98) Sports (88) Residential area (159) Using public institutions (library) (6) Using public institutions (library, post office, etc.) (8) Describing location (70) Press (36) Family events (during national holidays) (2) Expressing emotion/feelings (41) The arts (23) Hobby (103) School life (208) Science & technology (91) Using public institutions (59) Environmental issues (226) Family events (57) Describing events, accidents, disasters (43) Inviting and visiting (28) Using public institutions (post office) (8) Dietary culture (104)